Eva's reis door Zuid-Amerika

Vilcabamba: de vallei der langlevenden

Vilcabamba is een klein, rustiek dorp temidden van een vallei in het zuiden van Ecuador. Maar het is niet zomaar een dorp. Noch is het zomaar een vallei. Nee lieve lezers, hier is iets bijzonders gaande... De inwoners van Vilcabamba staan er namelijk om bekend dat ze ontzettend oud worden. Er wordt zelfs beweerd dat een enkeling zijn of haar 120ste verjaardag hier in hoogst eigen persoon heeft gevierd! Hoe dat kan? Men neme een lekker zonnig klimaat, een trage pas, een prachtige natuurlijke omgeving, gezond voedsel en een behoorlijke dosis goede energieën. Vervolgens husselt men dit flink door elkaar en... klaar is het verbluffende resultaat!

Zoals ik al eerder schreef heb ik hier acht dagen gezeten. Het hostel, Izhcayluma, was echt fantastisch! Het eten, het personeel, mijn lerares Spaans, de gasten, het hostel zelf, de massageruimte, de bar, het zwembad, de enorme bloementuin, het kampvuur, de omgeving, het uitzicht, Izhcay het jonge katje en niet te vergeten de twee domste honden die ik ooit ontmoet heb. Om een indruk te krijgen: http://www.izhcayluma.com/. Zooooooo relaxt en gezellig! Vivane en Joppe: de leukste barkeepers van Ecuador uit Den Bosch, Marleene en Rudolf uit Den Haag, Marcel uit Tilburg, Reinier uit Amsterdam, Tino uit Nieuw-Zeeland, Jen en Chris uit Canada, Jenny uit San Francisco, etc., ze waren stuk voor stuk hartstikke leuk en als groep klinkte het echt enorm. Wat hebben we gelachen!

Mijn dagen vulde ik met Spaanse les, paardrijden op schitterende en supercomfortabele Paso paarden (en dus onderwijl camera's verliezend), zonnen, lezen, (een dagje) ziek zijn zwemmen in het zwembad, wandelen, the best full body massage ever, genieten van het uitzicht, nadenken, voelen, heerlijk eten en...een christal healing. Een wat??? Nou...daar ga ik nu niet te diep op in, maar het is iets spiritueels annex zweverigs in ieder geval. Zonder in detail te willen treden heb ik eruit gepikt wat waarde voor mij had en waar ik gevoelsmatig iets mee kon, en vond ik het een geweldige ervaring. Ik heb er echt veel aan gehad. Als je er meer over wilt weten kan je me mailuh...!

De avonden zagen er iets anders uit: goeie, diepgaande gesprekken en heel veel humor rond het kampvuur, dronken worden aan de bar met het personeel, dansjes verzinnen op Thriller van Michael J., dart- en pooltoernooitjes, tafeltennis, nachtelijke duiken in het ijskoude water van het zwembad, jointjes roken met de nodige lachkicks en zo kan ik nog wel even doorgaan... Heerlijke tijd. Net als thuis!!!

Een paar dagen na mijn aankomst was het volle maan en hebben we met z'n allen een sjamaanceremonie in een zweethut in the middle of nowhere bijgewoond. In de zweethut was het bloed- en bloedheet, maar wat ik veel vervelender vond, was dat het er werkelijk aardedonker was. Je zag echt helemaal niets! Na twintig minuten moest ik er echt uit, ik raakte er een beetje van in paniek en bovendien was ik misselijk (was die dag ziek geweest) en voelde ik alles tintelen... Toen de rest 2,5 uur later naar buiten kwam en in het zand begon te rollen, vond ik het echt een beetje te ver gaan naar mijn smaak...Vivane zei: het is net alsof we naar de Flintstones zitten te kijken! Ik: haha, Wilmaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Maar goed, aan alles komt een eind, zo ook aan Vilcabamba en aan dit verhaal, want ik moet als een speer terug naar het hostel om mijn backpack te halen!

Mis jullie en geef jullie een dikke digitale pakkerd vanuit Peru!!!

Reacties

Reacties

Sietske

Hey Eva,

Je kent me niet maar ter voorbereiding van de wereldreis die mijn vriend en ik gaan maken over een jaar kwam ik op je site uit.

Ik ben 3 jaar geleden ook in Vilcabamba geweest en heb ook een aantal dagen in Izhcayluma gezeten.. Vooral door dit hostel, de mensen die ik daar ontmoet heb en de supertijd die ik daar had ben ik verliefd geworden op Ecuador (en toen ook op een Australier die daar zat hahaha) dus ik kan me hélemaal vinden in jouw verhaal!!

Succes nog met het reizen en leuke verhalen van je!

Grtz Sietske
sietsengijs.reismee.nl

Eva

Hahaha, tja, die Australiër zal de puntjes wel op de i gezet hebben! Ik was al verliefd op Ecuador toen ik in Chugchilan aankwam, of nee, misschien al tijdens het walvissen spotten, maar wilde er sinds Izhcayluma echt nooooooit meer weg! Nog steeds mijn mooiste tijd...en ik mis Ecuador nog altijd, ondanks alle andere fantastische belevenissen en ondanks het feit dat ieder land dat ik bezocht heb iets unieks heeft en prachtig is.... Als ik weer een lange reis ga maken (wat ik wel wil, maar je weet het nooit), wil ik een maand gaan werken in Izhcayluma! Wie weet zie ik je daar wel...veel voorbereidingsplezier in ieder geval! Groetjes, Eva

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!