Eva's reis door Zuid-Amerika

Stappen en salsa in Quito

Eenmaal terug in de hectiek en de stinkende uitlaatgassen van Quito, the new town,overviel mij een niet te stelpen behoefte het Mindo-gevoel vast te houden en ik besloot alles uit de kast te trekken om de beruchte Mariscal om te toveren tot één grote bloemen- en nachtvlindertuin. Quasi-nonchalant stapte ikde eerste de beste schemerige bar binnen en bestelde una cerveza grande. Naast mij zaten een paar backpackers en ik vroeg of ik erbij mocht komen zitten. Maar natuurlijk!

Mijn gezelschap bestond de rest van die avond uit twee Japanners van 22 jaar en een Canadees meisje van 20 jaar. Nu was het leeftijdsverschil niet eens zozeer een probleem, de taalbarrière daarentegen des te meer. De Japanse jongens spraken zo goed als geen Engels en drie woorden Spaans en hetzelfde gold eigenlijk voor de dame (zij sprak niet meer dan gebrekkig Engels).Haar moedertaal bleek Fransen nou kan ik me indeze taalmet veel moeite best redden, maardat zouvoor die Japanners weer zo lullig zijn,aangezien dat zedátevenmin spraken... En tja, mijn Japans is ook niet echt om over naar huis te schrijven ;-).

Haiku

Uiteindelijk hebben we er met handen en voeten, supergoeie muziek en wat vloeibare rembrekers (eh...is dat er één, Lammert?) op een minst een onderhoudende avond van weten te maken. Ronduit vermakelijk werd het toen we een paar uur later een club binnenliepen. Een van de twee Japanners was afgehaakt en de andere, laat ikhem voor het gemak voortaan Haiku noemen (was het eerste wat in me opkwam en is ook nog eens best een leuke Japanse dichtvorm, dus als er iemand nog een mooie, origineleHaiku in de aanbieding heeft, kom maar door!), gaf schoorvoetend toe dat hij niet alleen voor het eerst in een club was, maar ook nog nooit gedanst had! Nou Haiku, maak je borst maar nat, dat moet gevierd worden!

Ik had nog geen twee slokken van mijn Pina Colada genomen of Haiku had van de zenuwen zijn fles bier al achterover geslagen. Zag ik dat nou goed en begon hij een tikkeltjelodderig uit zijn ogen tekijken? Zodra hij zijn mond opendeed wist ik het zeker: zum klossen! 'Yooi, ai, oi, hihi, haha, oi, oi, oi' begon hij scherp. Hmmm, interessant... Perdone, no comprendo amigo! Hij haalde slechts zijn schouders op en trok ons vervolgens in één vloeiende beweging (not...)de dansvloer op. Ik probeerde hem wat danspasjes voor te doen en hij vond het één groot feest. Voor iemand die zo laveloos was, bleek hij nog best een snelle 'leelling'.

salsa y chiquitos

Het volgende salsanummer werd ingezet, ik werd door iemand ten dans gevraagden voor ik het goed en wel beseftezweefde ik door de zaal met een twintig jarig Ecuadoriaantje van maximaal 1.50 m (ik ben zelf 33 jaar en 1.66 m).Nou ja, moet kunnen, hij had in ieder geval gevoel voor ritme en kon goed leiden, dus voldoende ingrediënten voor een prima dansje. Het viel me trouwens wel direct op dat de Ecuadorianen in vergelijking met Cubanen minder sexy, stomend en opzwepend salsadansen. Het is nog steeds te gek om naar ze te kijken en met ze te dansen, maar het haalt het niet bij Cuba!

Na een tijdje ging desalsa over in housemuziek en precies temidden van die overgang werd ik door weer een ukkepukje ten dans gevraagd. Hoe jong? Achttien??? Het moet niet gekker worden... Dat hij zo klein en zo jong was en toch met mij wilde dansen vond ik aandoenlijk en ergens wel komisch, maar eenmaal op de dansvloerstikte ik er -in stilte- bijna in.

Romance in tha house

Ik ben natuurlijk gewend op een bepaalde manier op house te dansen, dus dat deed ik nu ook. Hij deedop zijn beurt verwoede pogingen mijn springerigebewegingen exact te kopiëren. Dat deed 'ie op zich leuk, alleen hield hij dus gewoon het hele nummer lang zijn hand stevig op mijn arm. Nou ik kan je vertellen, dat ziet er dus echt niet uit... En als je house een beetje kent, weet je dat het de meest individualistische dans is die je je maar kunt voorstellen. De meeste mensen staan met hun ogen dicht weg te spacen, totaal van het pad en compleet in hun eigen wereld... Ach, als je maar kunt laten zien dat je hoe dan ook een danspartner hebt en zodoende geen gezichtsverlies lijdt, is alles geoorloofd denk ik dan maar. Maar dat is mijn interpretatie, ik kan er volkomen naast zitten.

Ik vond het daarna wel weer mooi geweest, want het strand en mijn eerste lessen Spaans stonden in spreekwoordelijke zin (happy, Syl?) voor de deur.

Veel liefde voor jullie daar en een dikke knuffel,

Eef xxx

Reacties

Reacties

Syl

Hoi Eef,

Je maakt je er wel een beetje met een Jantje-van-lijden af, maar goed, voor een eerste poging om jouw epistels ook af en toe met een mooi spreekwoord te larderen zie ik dat graag door de vingers;) Overigens wordt ik naast het bezigen van spreekwoorden en gezegden niet zelden betrapt op het debiteren van citaten uit de filmwereld. Hetgeen een omslachtige inleiding is om te komen tot de uitspraak: 1.66?! I thought you were taller! Gek, hoe leuke mensen altijd langer lijken dan ze feitelijk zijn.

Mooie foto's overigens (en dito lamp voor de kenners). Jammer inderdaad dat je niet wat vaker little people (is the preferred nomenclature) bereid hebt gevonden om een foto van jou te nemen. Vanuit zo'n laag standpunt kom je majestueus over;). Maar aan de andere kant weet je met jouw bloemrijke verslaglegging de visuele cortex dusdanig te stimuleren dat foto's geheel overbodig zijn. En dat is natuurlijk al een hele presetatie op zich! De scene romance in tha house zou niet misstaan in een nieuwe Coenfilm...

Dank in ieder geval dat ik op deze manier deelgenoot mag zijn van jouw bijzondere trip en van de verbale titanenstrijd tussen Lammert en jou. Ik heb geen flauw idee wie hij is, maar ik vind hem nu al leuk. Als linkerhersenhelfttaalpurist kan ik dat in extrema waarderen en zie ik zwanger van verwachting uit naar de komende zes maanden waarin deze nu al schier legendarische woordendans mythische proporties gaat aannemen en de uitgeverijen nu al hun advocaten consulteren over het op hande zijnde juridische conflict om de rechten van jullie boek. Zo, en na deze obligate vederinsertie ga ik nu weer over tot de orde van de dag en ga ik mijn broodgever verblijden met een paar declarabele uurtjes.

O ja, een haiku. Toepasselijk in het kader van bovenstaande:

Soms is het beter
In stilte te aanschouwen
Wat geschreven staat...

x

Syl

andrea

beeldschone foto's Eef! Dat geloof je toch niet?!
Kus, mama

Janine

Hey Eef,

Om jouw gevoel daar vast te houden ga ik vanavond maar naar de Westergasfabriek om salsa te dansen, daar lopen die Ecuadoriaantjes ook rond en als ik eenmaal lekker sta te dansen maakt de lengte ook niet meer uit lol.

Heel veel plezier daar en zo te horen geniet je van ieder moment!

Beso Janine

Eva

Wel ja Syl, doe jij ook nog even een flinke duit in het zakje! Ik ga niet alle epistels nalezen, maar kan me nauwelijks voorstellen dat dit mijn eerste poging tot het gebruik van een spreekwoord is geweest...misschien ook wel, maar dat hou ik op toeval, ik ben er iets minder mee bezig dan jij geloof ik, haha! Enne...wat mij betreft is er absoluut geen sprake van een strijd der Titanen. Ik geniet gewoon heerlijk van zijn en jullie reacties. Ik weet niet hoe onze Friese Titaan erover denkt? Maar je Haiku is inderdaad erg toepasselijk, hahaha! En mooi! x

Ilona Kuis

Hallo Eva,
Al surfend naar info over Quito kwam ik jouw website tegen. Over een paar wkn komt er een einde aan mijn half jaar in Suriname en vlieg ik door naar Quito. Vanaf dan heb ik een half jr de tijd om uiteindelijk terecht te komen in Argentinie.
Ik zou je graag wat willen vragen over Quito enzooo, maar op je website kan ik geen emailadres van je vinden... Zou je mij willen mailen op ilona_kuis@hotmail.com?

En voor 't geval je denkt dat ik in werkelijkheid een eng, oud, vies en vooral klein mannetje ben: check evt. mijn website ilonakuis.waarbenjij.nu en als allerlaatste info: ik ben zelf 26 jr en 1.77m.

Ik hoop van je te horen! :-)

Groetjes,
Ilona

Eva

Ilona, ik mail je zodra ik in Banos ben, over een paar dagen! Groetjes, Eva

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!